מסנני הקשבה

מסנני הקשבה 

זה המפגש הרביעי שלנו והרבה לא קורה, הוא מנכ"ל החברה, שיפור בתהליכי ניהול  וקבלת החלטות, זה היה בבסיס ההזמנה לתהליך הייעוץ, נשמע מצוין, נכון.
אך מטרת המפגשים, עדיין תעלומה בעיניי, אנחנו מדברים וחושפים עוד ועוד נקודות ותפיסות עולם אישיות וניהוליות, אתגרים, דילמות הצלחות עבר.  יחד עם זאת, בכל פעם שניסיתי לכוון, להבין ולגבש מטרות לתהליך הייעוץ נתקלתי בקושי גדול.

התשובה היתה "אני לא ממש חושב שזה חשוב", "בזה אני מצויין ואני פחות צריך את הייעוץ בנושא", "אני חייב לספר ולהסביר עוד נקודה חשובה שתכירי עוד". בראשי אני תוהה מה לעשות. ההיכרות חשובה אך האם לקיים עוד ועוד מפגשי היכרות (לא נראה לי הגיוני, הרי הוא ביקש להיפגש עימי ורוצה ייעוץ ניהולי והוא בטח יודע למה). הבנתי שחסרה כאן החלטה אחרי הכל, הכל נראה חשוב ולא חשוב.
אז החלטתי לשנות כיוון ולבלבל, על מנת לעשות סדר ולאפשר מיקוד. עברתי  "mode"באופן מודע ושילבתי כמה "מסנני הקשבה" בתהליך כמו "רך מול נוקשה" ו"תועלתי מול תפל". במלים אחרות, הבנתי שהפעם תפקידי כיועצת הוא לסייע להבהיר מטרות על ידי חשיפת המניעים (אך להיזהר שלא לקרוא לילד בשמו).

במהלך מפגשי הייעוץ אני נעה כל הזמן על ציר הקשבה והצגת שאלות ומשתמשת  מפעם לפעם ב"מסנני הקשבה". אני עושה את זה באופן מודע – ומכמה סיבות.
מסנני ההקשבה והצגת שאלות, מאפשרים לי מנעד רחב יותר לנושאים שעולים והתבוננות מזוויות אחרות שאינן מובנות מאליהן. המסננים מאפשרים עוצמת מיקוד רבה יותר, הבנת צרכיו וזיהוי מניעיו של הנועץ וכדומה. למעשה אני משתמשת במסננים על מנת להקשיב ולהבין מיהו האדם שעומד לפני ולחשוף את בסיס הדילמה או האתגר העומד בפניו.

ההקשבה בתהליך ייעוץ אישי היא הליבה שבאמצעותה מתאפשר לנועץ להקשיב לעצמו בדרך שאינו יכול לעשות בעצמו. ההקשבה היא התהליך המוביל בפגישות הייעוץ ולמעשה מעצימה את היכולת להקשיב לעצמך, הנועץ – להעמיק ולפרק את הסיטואציה עד לגרעין הבסיסי שמתוכו נוצרה ומופעלת מערכת הרגש וההיגיון. היכולת הזו מאפשרת לדברים להדהד מכיוון שברגע שהם נאמרו בקול בנוכחות אדם נוסף, הנושא הופך למוחשי וקיים וניתן להתייחס אליו – וכך גם לפתור את הדילמה.

בעקבות שעות רבות של ייעוץ והקשבה זיהיתי כמה מסננים קבועים, יש את מסנני ההרגלים, יש את מסנני הצרכים הבסיסיים מול השאיפות וההגשמה, מסנני הפחד והאי-אפשר וכדומה.

על מנת לפתח את יכולות הקשבה וכך גם את ההבנה, עלינו לתרגל חילופי מסננים שונים במהלך שיחה. הדרך היא לבחור באופן מודע את מסננת ההקשבה ולשחק עימה על הציר. לרשותכם רשימה חלקית של מסננים:

רגש/היגיון

אמפתי/ביקורתי

תועלות- מה יצא לי מזה?/מה יצא לאחר מזה?

אי-אפשר/אפשרי

פחד/התלהבות

השימוש במסנני הקשבה מאפשר לייצר פתיחות וגמישות רעיונית ובמקביל לסייע בשמירה על ערנות וחדות המסרים – לנו ולעומד מולנו. לעיתים תגלו שהמסקנות והפעולות הנובעות מכך שונות בתכלית. למשל, שימוש במסנן האמפתי יאפשר למקשיב להתמקד ברצון להבין את הדובר, לזהות את מצבו הנפשי, לגלות לו יותר אכפתיות ולנסות לייצר פתרונות. לעומתו, המסנן הביקורתי יאפשר לשאול שאלות נוקבות יותר, לערער על המסר, לבחון את אמיתותו ואת איכות הדברים.

הפגישות עם המנכ"ל עליו סיפרתי קודם התכנסו למטרות ברורות יותר. לאחר שחשפנו את המניעים והתועלות שלו בארגון, הצבת היעדים להנעת הפעילויות בקרב המנהלים והעובדים של החברה, היתה פעולה ברורה ופשוטה קצת יותר.
ערך מוסף שעלה מתוך כך הוא שפגישות הייעוץ, גם אם הן לא תמיד עם action items, מאפשרות לו להקשיב לעצמו, כשהוא חושב בקול ולדבר על נושאים טרם גיבושם וללא כל מחויבות לביצוע. מישהו כבר אמר ש"בודד שם למעלה בכס הניהול".

התנועה על ציר ההקשבה והצגת שאלות מאפשרת להרחיב את פס הקול לו אנחנו מקשיבים ולהעביר מסרים ולקבוע יעדים ברורים יותר לעצמכם ולסביבה על ידי זיהוי מניעים, חסמים ועוד.
אמצו לכם את הכלי והשתמשו במסננים השונים, שדרכם אתם מקשיבים ושחקו בהם בזמן ההקשבה באופן מודע.
עולמכם עשוי יקבל משמעות שונה, רחבה ואף מפתיעה.

לפרטים על תהליכי קבלת החלטות

מאת, נירית בן ציון